Zwischen Hingabe und Distanz. Ernst Cassirers Beitrag zur Frage nach dem Ursprung der Bilder im Vergleich zu vorausgehenden (Kant), zeitgleichen (Heidegger und Warburg) und aktuellen Positionen
Catchwords: Ursprünge der Bilder, Hingabe / Distanz, Ausdruckswahrnehmung / symbolische Formen, affektiv-emotionale Erleben / Bild- und Formgebungsprozesse, Kommunizieren / Verstehen: Ernst Cassirer, Martin Heidegger, Aby M. Warburg, Hartmut Böhme, Hans Belting
Disciplines: Bildwissenschaft
In accordance to Cassirer the origins of pictures depend on a process of forming. On behalf of research this process of forming is characterized by affective-emotional experiences. Pictures suchlike of arts are displaying an expression of it. On the one hand devotion (undergoing) and on the other hand distance (symbolic forms) are signifying the formation. In here there is an ambivalence that is indicating an original form of understanding and communication. Parallels are recognizable in philosphical, art historical and cultural studies as well as in developmental-psychological and neuroesthetical research.