Filmforschung und Filmlehre (Themenheft zu IMAGE 2) 

Erscheinungsdatum:
  15.06.2005

Inhalte:  

  • Eva Schäfer: Einleitung

  • Klaus Keil: Filmforschung und Filmlehre in der Hochschullandschaft

  • Eva Schäfer: Film in der Lehre. Erfahrungen mit einführenden Seminaren zu Filmgeschichte und Filmanalyse

  • Manfred Rüsel: Film in der Lehrerfortbildung

  • Winfried Pauleit: Filmlehre im internationalen Vergleich

  • Rüdiger Steinmetz, Kai Steinmann, Sebastian Uhlig, René Blümel: Zum Einsatz der neu erstellten DVDs zur Film- und Fernsehanalyse

  • Dirk Blothner: Zum Verhältnis von Psychologie und Film. Das Filmdrehbuch des Lebens

  • Klaus Sachs Hombach: Plädoyer für ein Schulfach „Visuelle Medien“

Artikel:  

Einleitung
 
Autor: Eva Fritsch
 
[Thema des Artikels]
 
 

Filmforschung und Filmlehre in der Hochschullandschaft
 
Autoren: [keine]
 
Gastautor:  
 
The article describes the current situation of film education at the German universities.
 
 

Film in der Lehre. Erfahrungen mit einführenden Seminaren zu Filmgeschichte und Filmanalyse
 
Autor: Eva Fritsch
 
The following article resumes the experiences of the first steps in film education for the advanced teacher-training. Further, it makes clear how artwork can take place in school reality and may be recognised as a learning place.
 
 

Film in der Lehrerfortbildung
 
Autoren: [keine]
 
Gastautor:  
 
Film education in advanced teacher training needs to be promoted.
 
 

Filmlehre im internationalen Vergleich
 
Autor:
 
The following article describes the development of the French education concept of film and emphasizes the parallel structures in film and education.
 
 

Film- und Fernsehästhetik in Theorie und Praxis
 
Autor:
 
The contribution raises the question about the usefulness of film canones. Students present their project – a DVD comprising film examples and analysis.
 
 

Der Film ein Drehbuch des Lebens? – Zum Verhältnis von Psychologie und Spielfilm
 
Autor: Dirk Blothner
 
Interaction between life and feature film is looked upon from a psychological point of view.
 
 

Plädoyer für ein Schulfach „Visuelle Medien“
 
Autor: Klaus Sachs-Hombach
 
The article states some aspect of a general image science and develops from this a conceptual frame that should provide an orientation for the theoretical description of both films and pictures. This leads to a plea for an integral school subject »visual media«.